tisdag, juli 03, 2007

the kiwi way

Det var ju inte igår precis, så här kommer en liten Abigailuppdatering:
Jag började på mitt nya jobb igår och hittills känns det bra. Jag är kvar på samma kontor och med samma människor och ska i princip fortsätta att göra mitt gamla jobb som Communications assistant bara det att jag även blir Senior support officer och dessutom ska göra projektadministration. Jag ersätter tre personer som slutar (= totalt fyra personers jobb) och kan bara imponeras av vilka glidiga dagar de måste ha haft. ;) Fast mitt gamla jobb och projektadministrationen är faktiskt mindre nu. Och cheferna har sagt att jag får ta in extrapersonal om det behövs. Så det ska nog gå bra. Och lite mer betalt ska jag få också.

(Om någon undrar går mina dagar i stor utsträckning ut på att mejla, registrera fakturor i datasystemet, ta hand om posten och registrera inkommande och utgående Ministerials vilket är typ korrespondens mellan byråkrater och ministrar. Viktigt är det i alla fall och det finns ett helt program bara för att sköta det.)

Min födelsedag ska jag fira genom att gå ut och äta med Tobias och min barndomskompis och hennes fästman. Ska bli trevligt. Och så tänkte jag ta med en kladdkaka till jobbet.

Annars är det lustigt hur mycket man kan reagera på här som är annorlunda än Sverige. Får säkert fylla på efter hand:

- ingen vet hur många kvadrat de bor på. Hyran har inga sådana matematiska grunder!

- det kostar dubbelt så mycket att posta ett A4-kuvert som ett vykort.

- vissa droger, s.k. partypiller, är lagliga men man kan få livstids fängelse för att langa annan narkotika.

- man måste betala för att återvinna sitt skräp.

- i affären packar de inte bara kassorna åt en, de lägger dessutom t.ex. ägg och juice i seperata påsar först.

- telefonbolagen räknar inte bara med att man betalar med check utan också med att ingen betalar sin räkning i tid - det finns ett standardfält för gamla skulder på räkningen och det är lika stort som det nya beloppet att betala.

- majoriteten av nyheterna är från brittiska eller australiensiska medier (namngivna).

- man får ingen faktura när man ska betala hyran utan sätter bara in summan som står på kontraktet på ett bankkonto varje vecka.

- och folk som inte är medborgare får rösta i riksdagsval, så länge de har permanent uppehållstillstånd. Det vore något för Sverige också!

Nu ska jag gå och laga potatisgratäng.

*pussar*