söndag, juli 01, 2007

Panorama

Medan vi åkte runt Nya Zeeland tog jag lite bilder som jag tänkte att jag nog skulle kunna klistra ihop till ett par panorama nån gång. Nu har jag gjort ett första test med programmet autostitch som gör sådant lätt som en plätt. Här kommer ett par exempel:

1. Key Summit, Routeburn Track, Fiordland
2. På väg uppför Ben Lomond, Queenstown
3. Te Paki Dunes, Northland
4. Från toppen på Ben Lomond (1748m över havet), utsikt över Queenstown, Lake Wakatipu och The Remarkables-bergen
5. Kepler Track, utsikt mot Te Anau med omnejd.

Dessa består av 3-9 ihopsatta bilder. Det skulle nog bli lite tuffare om jag tog två eller fler "rader" istället för bara en. Autostitch klarar att pussla ihop bilder både horisontellt och vertikalt. Hade jag haft photoshop till hands skulle jag nog plockat bort lite dammkorn på sensorn också :) På det riktigt breda panoramat från queenstown kan man se lite ojämn ljusstyrka, antagligen beroende på vignett-effekt hos objektivet jag använde (lösning: dyrare objektiv?).