söndag, december 10, 2006

Lite barndom

Den senaste veckan har vi framfor allt tillbringat i och omkring Dunedin - staden dar jag foddes. Bade turistat och uppdaterat lite barndomsminnen. Tobias ar just nu ute och jagar hjort med min kusin (mer om det senare i inlagget...) sa jag kan inte lagga in bilder - det kommer ocksa langre fram. Men jag kan i alla fall beratta att vi varit pa konstmuseet, Octagon (det attkantiga torget mitt i stan), den gamla fina jarnvagsstationen, m.m.

En dag gick vi runt i universitetsomradet da Tobias mindes en grej han last pa Wikipedia om ett haftigt experiment pa fysikinstitutionen, sa vi gick dit och fragade om de kande till nagot sadant och fick visat Beverly clock, en sjalvuppdragande klocka fran 1800-talet som drivs av forandringar i lufttrycket. Lite kul.

En nagot mindre obskyr turistgrej var varldens brantaste gata Baldwin street (med tillhorade japansk turistbuss). Rejalt brant, ganska jobbigt att ga uppfor och bilarna fick verkligen ta sats...


Vi gick ocksa de obligatoriska guidade turerna pa nagra av Dunedins stora industrier, namligen bryggeriet Speights som har en massa gammal utrustning som de ar nastan ensamma om i varlden, vi var inte sa sugna pa olen dock... och chokladfabriken Cadburys som var betydligt roligare. En ikon fran min barndom med manga tillverkningshemligheter, en chokladfontan, osv. De ar redan igang och gor paskaggen nu, Nya Zealandarna trycker namligen i sig hela 40 miljoner paskagg varje ar, fordelat pa fyra miljoner invanare, ganska otroligt och detta ar alltsa plus det som exporteras. Vi kopte pa oss en hel del i butiken och tror oss nu med nagorlunda sakerhet kunna saga att en av varldens godaste chokladkakor ar deras triple decker med hallonsmak (mjolkchoklad, vit choklad och ett lager hallon i samma konsistens som chokladen). Smakar lite som de dar skalbaggarna i vit choklad med hallonfyllning om nagon minns dem.

Stranden vid Aramoana var kanske det finaste, och rhododendronomradet i botaniska tradgarden. Vi har mangder med fina bilder, framfor allt fran stranden dar Tobias sjalvklart sag en pingvin och vi var riktigt nara salarna. Vi var ocksa och sag albatrosser cirkla i luften over Tairoa head. Ville inte betala 125 kronor for att se dem narmare, och lustigt nog holl de sig noggrant inom det inhagnade omradet nar de gled runt i luften... Maktiga djur.

[edit Tobias: fem bilder från Aramoana, notera spåren i sanden på den tredje, det var där jag såg den gulögda pingvinen kuta ut i havet!]
























Nedan: Albatross som cirklar ovanför deras skyddade område vid Tairoa Head (Lite damm på sensorn minsann, men har fått bort det hyffsat nu :). Fur seal som ligger vid Pilot Beach vid Tairoa Head.








Vi har ocksa traffat gamla vanner till familjen och besokt diverse stallen fran min barndom, gamla skolan, husen, sjukhuset dar jag foddes, osv. En del var sig likt, en del hade forandrats ganska mycket, en del var jobbigt men jag ar glad att jag har sett allt och cementerat mina minnen och vet att allt har hant som jag minns. Kul ocksa att Tobias har sett det. Nu har jag foton och kan darmed atervanda nar jag vill och har ocksa fatt lamna stallet pa mina egna villkor. Nu kan jag ga vidare.

Vilket jag ocksa har gjort och nu befinner jag och Tobias oss en bit norr om Gore, ute pa vischan hemma hos min kusin Frank och hans fru Angie. Igar traffade jag deras mamma Bernie och hennes kille John pa deras gard och min kusin wee Bernie och hennes fantastiska sjuariga dotter Lexi, sjukt sot. Har ocksa traffat brorsan Sandy sa nu ar det bara kusin Morag kvar. Hon bor i Te Anau med sin familj vilket ju ar ovanligt val lampat for nasta del av var resa, namligen vandring pa Keplerleden. Nar vi har varit i Catlins forstas.

Tobias ar fortfarande ute med Frank - gissar att det blir Frank som skjuter medan Tobias tittar pa. Frank ar en van och skicklig jagare sa jag raknar med att de tar hem nagot. Jag foljde med tidigare faktiskt, men da fick vi inget, och nu kandes det val morkt och kallt att doda djur. Battre att komma ikapp med bloggen - nu saknas bara bilderna!

[edit Tobias: Frank siktar mot en styck red deer i bildens vänstra kant, något suddig pga skymning :) Skottet gick dock strax över huvudet och hjorten levde för att beta en annan dag. ]

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Abigail och Tobias

Tänk att ni fortfarande är ute och semestrar. NZ verkar nästan ha hela världens klimat på ett och samma ställe. Ni har väl varit i somriga temperaturzoner till nu de små snötäckta alperna.
COOLT!
Jag gillade historien om "ett hundratal little blue penguins (bara 30 cm höga) som låter sig sköljas upp på stranden och måste springa upp innan de sköljs tillbaka!"
Skrattade högt inombords när jag läste det. Jag vill också bli en Little Blue Penguin när jag blir stor =)

Triple decker lät vansinnigt gott, men några vita skalbaggar har jag tyvärr aldrig ätit så jag har lite svårt att jämföra smaken!

Ha det så underbart i NZ och Denudin!

På min front kan jag berätta att:
*här i Stockholm har julhandeln satt igång. Men det är +5-10 C.
*ikväll är det Nobelbankett i Stadshuset.
*och inatt kom Discovery och förste svenske astronauten Christer Fuglesang iväg ut i rymden. De lär ha färdats med en hastighet av 27 000 km/h!!!
*och själv ska jag jobba för Stockholm Filmfestival måndag och tisdag igen!

Glad 2:a advent!

Kramar
Svante

10 december, 2006 16:20  

Skicka en kommentar

<< Home