onsdag, december 06, 2006

Alpin utflykt

Nu är vi i Roseneath strax utanför Dunedin, men det kan vi strunta i sålänge. Vi har ju även hunnit med lite annat sen förra inlägget :) Vi åkte planenligt till Twizel från Christchurch men eftersom vädret var kallt och regnigt kunde man inte ens se bergen (the southern alps!). Så vi satte på värmefläkten i vår lilla holiday park-stuga och tittade på TV (coronation street). Eftersom det skulle vara uselt väder även dagen efter så åkte vi istället tillbaka till kusten, till Timaru. När vi körde tillbaka låg det runt 5cm djup snö här och där. Rättså kul att vi bara någon dag innan hade 28 grader varmt i Christchurch. I Timaru besökte vi Bill och Anne Prentice. De är bekanta till Abigails föräldrar och hade ordnat finfin middag och rum för övernattning. Förutom att prata gamla minnen och sova så hann vi även kika på konstutställning och äta 5 NZD lunch på kinarestaurang (en gång varje dag dessutom). Prisvärt tyckte vi.

Efter en övernattning i Timaru såg vädret i bergen mer lovande ut igen. Tillbaka till Twizel och ytterligare en övernattning i stuga på holiday park strax söder om samhället, vid Lake Ruataniwha. Sjön är tydligen lite av syöns roddcentrum, ett faktum vi inte alls hade någon nytta av. Fun fact om Twizel är att samhället anlades 1968 för byggnationen av kraftverksdammar i närheten. Numera är det lite av en centralort för vintersäsongens skidåkare i området. Vad som nu är förra lördagen så fick iaf vi vårt fina väder och kunde åka norrut till själva Mount Cook national park. Tillsammans med ett respektabelt antal japanska bussturister gick vi sedan en walk igenom Hooker Valley, upp till sjön vid slutet av Hooker Glacier. Mycket varmt och skönt väder. Mycket fint landskap. Mount Cook (högsta berget i nz, ca 3700m) fyllde upp en rätt hyffsad del av synfältet när vi kom till slutet av dalen.

Bilder: Mt Cook med topp dold i moln, Jag och Mt Cook, Mt Cook och dess moln (på maori heter berget Aoraki som betyder cloud piercer), Mount Cook Lily.

Hooker Valley-promenaden tog drygt tre timmar, vi hann även med att åka ner till närbelägna Tasman Valley och gå en brant bit för att se Tasman Glaciers (största glaciären i nz, sägs vara 600m djup på sina ställen) ände och glaciärsjö. Lätt värt 15min uppförsvandring.

Bilder: Toppen på Mount Cook, Tasman Glacier Lake.

Efter en hel dags knatande i nationalparken hade vi tre timmars körning till Oamaru där vi hittade ett utmärkt backpackerställe. Imorrn hoppas vi kunna återkomma med resten av den gångna veckans rafflande historia, och kanske tom. komma fram till nutid och Dunedin.