onsdag, november 08, 2006

Daligt vader i Taupo

Nu ar vi i Taupo, mitt pa nordon vid landets storsta sjo. Sjon ligger i en gammal vulkankrater. Det verkar som att vi inte riktigt kan gora det vi ville har, med de tva overnattningar vi efter inatt har haft. Vadret hindrar bade vandring i Tongariro-parken och tandemfallskarmshopp. Det ar valdigt ostadigt, molnigt, mulet, regnigt och var 20:e minut lyser solen igenom 2 minuter. Det som ar bra med vadret ar att det iaf ar runt 20 grader varmt. Jag far en kansla av att folk har inte verkar fasta lika stor uppmarksamhet pa vaderleksrapporter som i Sverige. Kanske svarare att forutsaga? Om det inte blir fint imorrn heller sa fortsatter vi nog soderut en stund for att atervanda till Taupo senare. Bilderna har ovan och under kommer fran Huka Falls och det termiskt aktiva omradet kallat "craters of the moon" strax utanfor Taupo. Huka Falls ligger utmed en flod som rinner ut ur Lake Taupo med en himla fart. Har for mig att en hyffsad del av Nya Zeelands elkraft genereras av kraftverk utmed floden.








Till mitt fortret missade vi en stor internationell motocrosstavling har i Taupo den 4-5:e november. Fortretet ar iofs inte sa stort med tanke pa att vi istallet befann oss under ytan vid Poor Knights Islands :-) NZ-foraren Coppins vann framfor bla. varldsmastaren Stefan Everts. Vi var nere en svang vid banan idag och tittade, men det regnade och var inte sa mycket aktivitet dar. Bredvid banan bolmade det anga fran termisk aktivitet i marken. Nagra forare verkade vara dar och forbereda eller trana infor den stora endurotavlingen six days som ska hallas med borjan 14:e november. Som Abigail skrev fick jag tillfalle att hyra en motorcykel och kora lite pa skogsstigar och i paddocks (faren flyttade pa sig) utanfor Rotorua i forrgar. Mycket kul, men eftersom jag inte har kort pa fem ar sa har jag nu belonats med traningsvark i nacke, axlar, underarmar, satesmuskler och ben. I avdelningen kul-for-mig noterar jag aven att det var kul att testa kora en fyrtaktsmaskin (Yamaha WR250F). Ovant med motorbroms!

Tankte aven slanga in nagra bilder fran resan Northland - Rotorua - Taupo. Den oranga blomman (Russell) och barrtradet (Houhora) ser man valdigt ofta har. Stiliga, men jag vet inte vad de heter (an). Palmen ar ocksa fran var overnattning pa en halvskruttig holiday park i Houhora i Northland. Sist ar en bild fran Planet Nomad Backpackers i Rotorua. Det blev ju ett aterbesok i Rotorua pa vagen ner till Taupo fran Northland. Mycket trevligt att som omvaxling faktiskt kanna igen sig och hitta i samhallet!