tisdag, november 07, 2006

Min tur!

Det blir mest Tob som bloggar, eftersom han skoter bilderna, jag kanner mig lite trakig med mina rena textinlagg... ;) Men nu ar det min tur iaf!

Tobias skrev aldrig om vart besok i Waitangi (3 november). Han var nog inte lika intresserad som jag. Det ar ett viktigt stalle for Nya Zealands historia, det var dar landet bildades 1840 kan man saga, i och med att de maoriska hovdingarna borjade skriva pa en treaty med engelsmannen. Intressant stalle att se alltsa, men det allra basta var ett maoriskt upptradande. Tob tog inga bilder sa klart... men det gjorde jag, ni far se papperskopior nar jag kommer tillbaka om de blev bra... ;) Tva unga tjejer, en medelalders kvinna, tva unga killar och en man fran receptionen. Och de var riktigt duktiga, sjong flerstammigt, dansade, poiade (bollar pa snoren som snurras runt pa olika satt) och gjorde en riktigt laskig haka (krigsdans). Coolt att se de traditionella ogonen som vidgas och handerna som darrar for att markera att andar ar narvarande. Fina drakter, ja, allt var tufft. Och sa sjong de tva sanger som jag och Julian fick lara oss i skolan (Oma rapeti och One day a tanipha). Det var grymt. Over huvud taget tycker jag att det ar fint med maoriska grejer, trasniderier med mera, far se till att Tob lagger ut nagra av bilderna vi har pa sant.

Innan vi lamnade Rotorua passade Tobias pa att kora motorcykel (han far ratta mig om jag skriver fel har!) ute i bushen och i hagar med far. Han har kort ganska mycket motocross, men det var fem ar sen, sa han blev ratt morbultad av alla backar men var valdigt nojd nar han kom tillbaka!

Och sen var det dags att titta pa kiwifaglar! Vi fick inte ta nagra bilder pa dem tyvarr, men jag lovar att de var tuffa! De fods upp pa ett center i Rotorua och satts tillbaka i skogen nar de ar tillrackligt gamla for att klara sig. De ar lite fulsota dar de gar runt och sniffar i doda lov. Kul att lara sig lite mer om dem ocksa, de ar t.ex. slakt med struts och emu och har sjukt stora agg, honan kan inte ata pa slutet innan de laggs. Vi fick se nagra agg 0ch ungar ocksa, kul kul!

Jag gillar over huvud taget att vara i ett land med sa annorlunda arter, aven om en del ar samma som i Europa. Det finns t.ex. inga viltstangsel har, for det finns i princip inget vilt (har hort att det ska finnas nagra forvildade radjur som smitit fran sina uppfodare dock). Haftiga blommande trad och buskar, blaa pukekofaglar med roda nabbar och ben som irrar runt pa vagen som exotiska hons, tradormbunkar, palmer, eukalyptustrad (aven om jag misstanker att de inte borde vara har egentligen!), flax (stora grasbuskar som maorier vaver korgar av bl.a.), osv.

Det ar kul att vara har! Nasta projekt ar att Tobias ska hoppa fallskarm (inte jag!) - om vadret nagonsin blir tillrackligt bra... - och att vi ska borja traffa min slakt. Ska bli skoj!