onsdag, november 01, 2006

Dyka!

Trodde aldrig att det skulle vara nagot for mig, men nu sitter jag pa ett internetcafe i Tutukaka i Northland och har precis dykt for forsta gangen i mitt liv, vid Poor Knights, som ska vara en av varldens baste dykstallen. Ganska laskigt, men det gar bra hittills. Idag ar tredje dagen pa kursen Open Water Diving (PADI) och vi har fatt i oss ratt mycket teori samt ovat i simbassang, sa det kanns inte alltfor svart. Storsta problemen for oss bada har varit att tryckutjamna oronen (Tobias hor fortfarande lite daligt!) och sa tycker han att det ar laskigt att ova pa att fa vatten i masken eller ta av sig den. Kanske forsta gangen nagonsin som han tycker nagot ar laskigt som jag tycker ar ok? ;)
Men det ar riktigt coolt att andas under vatten och riktigt coolt att simma runt i vad som kanns som ett stort akvarium fullt med fiskar man bara sett pa film eller museum! Ska forsoka ta reda pa lite namn till nasta inlagg...
Lite brattom som vanligt, eftersom stallet stanger snart. Men vi har det bra! Imorgon far vi vara dykcert, forhoppningsvis, och sen ska vi utforska Northland lite mer - bland annat Pahia, Russel, Waitangi och Cape Reinga ar tanken just nu. Vi har dock redan kort pa en strand (Ripiro beach - Nya Zealands langsta korbara) - asgrymt, nasten inget folk, bara vatten och sand! och besokt landets storsta kauritrad i Waipoua forest. Riktigt maktigt, svart att beskriva. Det bredaste tradet var 16 meter i omkrets, det ar ordentligt imponerande. Naturen ar fantastisk. ;)
Apropa laskigt, var jag ratt skakig efter att Tobias kort runt pa en sprintbana utanfor Rotorua (Off Road) med en form av buggy. Det gick riktigt fort, kandes det som... Men det ar nyttigt for mig, och Tobias gick runt med varldens nojdaste leende efterat!
Annars ar det som vanligt fint att se alla grejer jag minns fran min barndom - Milo t.ex.
*stora kramar*