fredag, oktober 20, 2006

framme!!!

det finns sa mycket att saga, jag vet inte var jag ska borja!
det ar asgrymt att vara har iaf! grat massa pa flyget, det ar en stor kanslomassig grej for mig att aterse det land och liv jag lamnade for sa manga ar sen, men sen vi kom fram har jag bara varit glad (och sjukt forkyld och trott iofs, men det borjar bli battre).
en hel del ar som jag minns - glassmakerna hokey pokey och goody gumdrops, bokaffaren whitcoulls, flaxbuskar och palmtrad, vackra trahus i fina farger, mynten med kiwis och pingviner pa... och mycket ar nytt. har inte varit i auckland forut, mer an kanske nar jag var bebis, och det ar en himla trevlig stad.
mycket asiater, vilket marks bland folket pa stan och alla butiker och restauranger - koreanskt, malaysiskt, thailandskt, kinesiskt, japanskt och indiskt. och lite amerikanskt ocksa - wendys och dunkin' donuts tex. mycket kullar ocksa, lite jobbigt att ga men grymma utsikter!
vi bor precis vid k road, inte langt fran ponsonby road, som bada ar haftiga gator med tuffa sma boutiquer osv, men k road ar betydligt sunkigare med en del porraffarer och annat suspekt. men annars tufft liksom. ;)
annat suspekt ar de partypiller som saljs i manga butiker har, helt lagligt. har hort att de ska paminna om ecstasy. verkar ju smart...
vadret har varit lite omvaxlande, mest molnigt, runt 15 grader kanske. men korsbarstraden blommar och igar sag vi ett trad helt tackt med enorma citroner i en tradgard. mycket idylliskt omrade overhuvudtaget, lite vaster om centrum, typ runt ireland street, med hibiskus och ormbunkar i tradgardarna ch det tobias kallar "snickargladje" pa trahusens verandor.
har varit svart att fa ihop traffar med mamma och pappas vanner annu, men vi jobbar pa. har manga kusiner har iaf som verkar sugna pa att ses, mest pa sydon. ska bli spannande.
och det finns inga battre kex an timtams!