söndag, mars 02, 2008

More road tripping for girls

Ja, nu har vi varit tillbaka i Wellington ett par dagar, inte lätt att hinna blogga dock när man ska umgås med Sandra och Tobias kompis Johan som är här ett par dagar med. Och så är det Arts Festival som jag och Sandra var och såg på igår, Shen Wei Dance Arts, helt makalöst vackert och intressant.

Men nu sitter hon på en färja till sydön och Tobias och Johan färdas norrut imorgon på sin resa - misstänker att det kommer blogg från det med så jag får försöka hinna före!
Sandra skriver för övrigt jättebra resdagbok om vår resa på http://www.resdagboken.se/
Default.aspx?documentId=3&userId=204660&section=blog om det är någon som är intresserad...

Bilderna här är från när jag och Tobias åkte runt, eftersom vare sig jag eller Sandra har digitalkamera, men pappersbilder kommer att finnas till beskådning så småningom. ;) Generellt kan sägas att jag och Sandra fick bättre väder (sommar) än vad som syns på dessa vårbilder.

Hamilton var riktigt grymt iaf, kapa hakan var den bästa jag sett hittills. Vi såg alltså några av grupperna som tävlade i regional final i maorisk sång, dans, tal, m.m. De bästa två grupperna hade jättevackra dräkter, traditionella vapen - stänger och knivar i jade eller ben och var allmänt fantastiskt imponerande. Underbart.

Sedan körde vi norrut genom Auckland, bra jobbat Sandra! (Så här ser det till exempel ut när man kör över stora Harbour Bridge.) I utkanterna av stan lyckades vi se flera jättevackra stränder, bada i havet (Ruakawa), bada i varma källor (Waiwera) och kanske roligast - snorkla! Har bara dykt förut, inte snorklat, och det var riktigt trevligt! Tror att vi såg följande fiskar: piper, blue maomao, goat fish, stora gamla snappers (80-100 cm kanske), leather jacket och rudderfish. Jätteklart vatten och helt orädda fiskar som vanligt. Rekommenderar Goat Island marine reserve om någon är i krokarna. ;) Snorkelbilden med blue maomao är från http://www.goatislanddive.co.nz/PicsHotel/
goatisland/GeneralPresentation/ID1626Pic2.jpg













I själva Northland tittade vi på kauriträd igen - lika imponerande denna gången, största är 16 m i omkrets... Vackra stränder här med och så höjdpunkten - delfinsimning i Bay of Islands! Nu var jag väl inte så väldigt nära delfinerna, och det hela kändes lite som ett drev, men det var riktigt häftigt att se dem hoppa och leka så nära oss. Bifogar bilder från när jag och Tobias var i Kaikoura, men då var det någon annan art. Denna gången var det bottle-nosed dolphins (samma som Flipper) och de är riktigt stora, upp till fyra meter, och var mycket närmare! Jag tror jag fick några riktigt bra bilder. ;)














Till sist reste vi genom Rotorua och Taupo söderut igen. Besökte ungefär samma ställen som med Tobias - Wai-o-tapu thermal wonderland, Huka falls... Men i mycket finare väder åter igen. ;) På Wai-o-tapu ser man alltså geotermisk aktivitet, gejsrar, bubblande lera, mineraler som löst sig i det varma vattnet, t.ex. finns det massa små hål med färgglatt kokande vattern överallt. ;) Och så tittade vi på några som åkte Zorb, ser ganska kul ut men vi var inte så sugna på att hoppa i baddräkt och skvulpa runt i vatten i ösregnet. (Nej, ok, jag hade inte åkt om det hade varit fint väder heller....).

Vi har hunnit med mycket skoj i alla fall, härligt att få visa någon detta vackra land, och för mig att få fylla i några av luckorna från när jag och Tobias flängde runt.