onsdag, januari 03, 2007

Actionflite, Canyon Swing och Fly by wire

Har hittat mycket trevligt backpackers i Westport, det är nästan som att bo i någons villa, vi är de enda gästerna denna kväll. Dator med uppkoppling finnes också, så jag kan ta och lägga upp lite bilder från julhelgen till att börja med.

På julafton gav jag mig själv en julklapp i form av en 25 min flygtur i ett Pitts Special från flygplatsen i Queenstown. Kommer ihåg att jag såg detta plan på flyguppvisning när jag var liten, så det var himla kul att nu få spänna fast sig i framsitsen. Lite speciell känsla att sitta i ett litet biplan som väger ca 730kg tankat och klart. Luftkonditionering i cockpit består av små plåtflärpar som öppnas med handkraft för att släppa in förbipasserande luft. Inga onödiga krusiduller direkt. Väl uppe i luften flög vi ut över sjön Wakatipu och satte igång med roliga stall turns, loopar, (barrel) rolls, inverterad flygning och "cuban eights". Belastningen var -1G till 4G, vilket väl var rätt lagom, tillräckligt för att känna att eventuellt löst skinn i ansiktet drogs nedåt vid ingång i manövrarna :-) Härligt, lite annorlunda känsla än berg-och-dalbana, känns mer naturligt på nåt sätt. Kanske för att man inte är lika nära marken?
















På annandagen gav jag mig på att testa Canyon Swing, som fick Filip Hammar att bryta ihop i Grattis Världen. Roligt i sammanhanget var att en av de anställda som körde vår shuttle från queenstown kom ihåg Filip & Fredriks besök ("How can I forget?"). Han stod på en klippa över hoppstället med kameramannen. Det hela går iaf ut på att hoppa från en plattform 109m över marken, falla fritt i 60m och sedan gå över i en gungrörelse genom canyonen, rätt kul idé med andra ord :) För själva hoppet finns diverse olika rekommenderade varianter att välja på (http://www.canyonswing.co.nz/jumpstyles.jpg). De hjälpsamma medhjälparna på vid hopplattformen tyckte jag skulle testa Pin drop, vilket jag svarade "Eh, ok" på. Tämligen läskigt med själva avhoppet från plattformen samtidigt som man tittar mot marken 100m nedanför! Men väl av från plattformen var det bara kul :) Så jag gjorde ett hopp till och testade Elvis Cutaway, som var mindre läskigt imho, eftersom man inte behöver göra själva hoppet från plattformen själv... Värt att notera i sammanhanget var att jag hoppade efter en brittisk familj där pappan var extremt lik Adam Savage från Mythbusters. Mamman vågade först inte hoppa men valde sen att få den "enklaste" cutawayen som hoppmetod, vilket funkade bra :)
























Annandagen kompletterades med ett varv Fly By Wire, ett litet fordon upphängt i en vajer över en annan canyon utanför Queenstown. Fordonet har motor och propeller som kan vridas mha ett styre. Tanken är sen att flyga fram och tillbaka i en pendelrörelse. Det visade sig inte vara helt lätt att bedöma hur högt man kunde köra innan man skulle börja vända, för att få optimal höjd och hastighet! Det var dock rätt coolt att komma upp en bit från marken och vara lite lätt viktlös i toppen på svängarna :)








Det skulle lätt gå att spendera hur mycket pengar som helst i Queenstown på sånt här :) Nog resans mest kostsamma stopp. Men det var det värt.

Dagens bonusbild - en busslast japanska turister tittar på bungyjump från Kawarau bridge: