söndag, augusti 03, 2008

Abigail aker hem!

Jo, nu har det blivit dags. Jag har sagt upp mig fran mitt jobb och planerar att lamna Nya Zeeland i borjan pa september. Har inte bokat resan an - funderar pa olika mojligheter till resor i Stilla Havet/Australien innan jag kommer hem - men framat oktober borde jag befinna mig i Skane igen. Tobias ar dock inte riktigt redo att aka hem annu. Sa det finns en del kvar att bestamma och ordna med men det ska bli alldeles underbart och fantastiskt att fa se familjen igen och fira jul i Askerod... ;)

Forhoppningsvis blir det lite radio ocksa nar jag kommer hem. Lite radio ar det iofs har med, haller pa med ett par grejer till SR Kalmar, pratar ideer med SR:s utrikesredaktion och sa har jag nyligen fatt ett springvikariat pa Radio New Zealand (motsvarar SR riks). Ett springvik, for den som inte hort uttrycket, ar nar de kan kalla in en pa kort varsel om nagon t.ex. ar sjuk. Deras nyhetsdesk ar bemannad 24/7 sa visst behovs det folk men an sa lange har jag inte fatt min utbildning sa vi far val se om jag hinner gora nagra inhopp innan jag aker hem... Kul att fa mojligheten iaf, alltid nagot. ;) Nar jag traffade nyhetschefen var han inte sarskilt imponerad over att jag varit i Nya Zeeland nastan 2 ar utan att skaffa nya zeelandskt korkort sa det har jag nu fixat. Som innehavare av svenskt korkort behover man bara klara teoriprovet har och jag fick alla ratt. ;) Man far sitta och skrapa pa ett pappersprov, som en skraplott ungefar. Kolla garna in korreglerna nedan om hur man ska klara olika nodsituationer som kan uppsta pa nya zeelandska vagar, till exempel jordbavningar. ;) (Innan den orolige far hjartstillestand kan jag notera att jag och Tobias kort en hel del har och aldrig haft nagot av dessa problem...)

http://www.landtransport.govt.nz/roadcode/about-driving/tips-for-handling-driving-emergencies.html

Annars har jag sett sjukt mycket film pa sista tiden, mest pa bio. Har jag sagt att det ligger tre biografer i vart kvarter? ;) Gillade iaf bade Speed racer, Prince Caspian, Mamma mia!, The dark knight, Apron strings, Rain of the children, Persepolis och Be kind rewind. Det har varit filmfestival har ocksa, inte helt fel!

Och sa har jag varit pa Affordable Art Show, som ar till for att framja forsaljningen av inhemska konstnarer, och kopt tva sma malningar av nya zeelandsk natur att lagga till min konstsamling... ;) Ni far titta nar jag kommer hem. Langtar sa mycket efter att se er alla, ska forsoka resa runt lite i landet och traffa er under oktober/november!